تذکرات مهم:

  • حتما یکی از بستگان درجه اول را همراه داشته باشید .
  • به همراه داشتن معرفی نامه پزشک ارجاع دهنده الزامی است .
  • در صورت داشتن مدارک پزشکی قبلی ( آزمایش ، آندوسکوپی ، عکس ، کولونوسکوپی ، سابقه بستری و … ) آنها را به همراه داشته باشید .
  • موهای زائد مقعد اصلاح شود .
  • چنانچه از خودروی شخصی استفاده می کنید فرد همراهی کننده بهتر است راننده باشد .
  • در صورتی که از داروی آسپرین ، هپارین ، پلاویکس ، وافارین ، اسویکس ، آناکساپرین و …. استفاده می کنید ، قبل از شروع رژیم کولونوسکوپی به پزشک خود اطلاع دهید .
  • در صورتی که مبتلا به بیماری فشار خون و دیابت می باشید و دارو استفاده می‌کنید، جهت جلوگیری از افت فشار خون و یا قند خون پزشک خود را قرار دهید .
  • اگرباردار هستید اطلاع دهید .
  • از زمان پذیرش تا زمان دریافت پاسخ حدوداً ۴ ساعت زمان می برد . لطفا وقت خود و همراهان را تنظیم نمایید . در صورت عدم تمایل به حضور حتماً دو روز قبل ، از طریق تلفن های کلینیک اطلاع دهید تا حتی الامکان بیماران دیگر جایگزین گردند .

* شما برای کولونوسکوپی برنامه ریزی کرده اید و این روش می تواند پولیپها و بیماریهای روده بزرگ را مشخص نماید که با درمان مناسب موجب نجات زندگی شود . تمیز بودن روده در هنگام کولونوسکوپی درصد تشخیص ضایعات را افزایش میدهد . لذا اجرای کامل دستورات از اهمیت بالای برخوردار است .

* دستور زیر را به طور دقیق اجرا کنید تا کولونوسکوپی در همان نوبت اول به خوبی انجام شود ، در صورتی که داروها به طور کامل مصرف نشود روده ها تمیز نگردیده و باید تمامی مراحل زیر و کولونوسکوپی مجددا تکرار گردد و هزینه نیز مجدد پرداخت شود.

موارد زیر را دو روز قبل از کولونوسکوپی با دقت مطالعه نموده و اجرا نمایید :

۱- به هیچ عنوان از مواد جامد و جویدنی ( نان ، برنج ، گوشت ، حبوبات ، سبزیجات و … ) استفاده نکنید.
۲- فقط مایعات بنوشید : سوپ کاملا صاف شده ، آبمیوه ، چای کمرنگ ، آب کمپوت و آب فراوان ( حداقل ۳۰ لیوان )، ترجیحا مایعات شیرین نباشد . در صورت ضعف عمومی به همراه چای می توانید از شکر ، نبات ، عسل به صورت حل شده استفاده کنید.
۳- از مصرف آبمیوه های دارای تکه های جامد خودداری کنید.
۴- از مصرف آبمیوه های رنگی خودداری کنید. ( آب هویج ، آب انار ، آب انگور ، آب زرشک )
۵ – از خوردن لبنیات ( شیر ، ماست ، دوغ ، خامه ، کره ، پنیر ، کشک و .. ) خودداری کنید.
۶- تحرک زیاد داشته باشید ( پیاده روی کنید).

همچنین آمادگی های زیر را به همراه رژیم مایعات از روز قبل از مراجعه رعایت فرمایید :

همراه رژیم مایعات ، ۶ بسته پودر پیدرولاکس که هر بسته را در یک لیتر آب یا آب میوه شفاف حل کرده و از صبح روز قبل هر نیم ساعت یک لیوان میل نمائید . رعایت موارد زیر الزامی است : از صبح روز قبل هر ۲ ساعت ۲ عدد قرص بیزاکودیل بخورید . ( مجموعا ۱۰ عدد ) از قرص متوکلوپرامید یا اوندانسترون جهت پیشگیری از تهوع ۴۸ ساعت قبل ، صبح و شب استفاده نمایید . مصرف مایعات را تا ۶ ساعت قبل از مراجعه ادامه دهید . در صورتی که اجابت مزاج به خوبی انجام نشد ، یک بسته پودر پیدرولاکس / سولفات منیزیوم علاوه بر رژیم فوق مصرف شود